تانکر آب گالوانیزه

معرفی تانکر آب گالوانیزه فلزی

در این بخش قصد داریم شما را با تانکر ها یا مخازن آب گالوانیزه آشنا کنیم و درباره خصوصیت ها ، کاربرد ها و مزیت های این دسته از مخازن صحبت کنید پس اگر قصد خرید یک مخزن گالوانیزه جهت ذخیره آب آشامیدنی و مصرفی را دارید این مطلب را تا انتها دنبال نمایید تا بتوانید با استفاده از این مطالب یک خرید خوب را تجربه نمایید .

مخزن گالوانیزه چیست ؟

اگر شما به یک مخزن برای ذخیره آب نیاز دارید باید از یک مخزن فلزی با ورق های گالوانیزه استفاده کنید.اما چرا ورق های گالوانیزه ! مخازنی که با ورق های گالوانیزه ساخته شده باشند برای ذخیره آب مناسب میباشند زیرا منبع های گالوانیزه نسبت به سایر مخازن در برابر زنگ زدگی مقاومتر هستند زیرا در ساخت آنها از ورق های گالوانیزه استفاده شده هست.به همین دلیل به این مخازن مخازن گالوانیزه گفته میشود.البته نام دیگر این مخازن مخازن ورق سفید نیز میباشد که منظور از ورق سفید همان ورق گالوانیزه میباشد.

اشکال مخزن گالوانیزه

این مخازن را میتوان در اشکال متفاوتی ساخت.شکل یک مخزن گالوانیزه بر اساس نوع کاربری آن و نیاز مصرف کننده تعیین میگردد.معمولا این مخازن را در اشکال استوانه ای ، مکعبی ، مخروطی و …. میسازند که همانطور که گفته شد هر کدام از این اشکال دارای یکسری مزایا میباشد که بر اساس نیاز مصرف کننده و محل قرار گیری مخزن تعیین میشود.بطور مثال مخازن مکعبی نسبت به مخازن فلزی استوانه ای فضای کمتری را اشغال میکند و امکان ساخت در محل های کوچک با ارتفاع کم را برای سازنده و مصرف کننده فراهم مینماید.بدین منظور در زمان خرید یک مخزن گالوانیزه برای تعیین شکل مخزن حتما به فضای قرار گیری مخزن توجه نمایید.

 

دسته بندی مخازن گالوانیزه از نظر شکلی

  • مخازن گالوانیزه بر اساس نوع استفاده از مخازن دسته بندی میشوند که در ادامه انواع مخازن گالوانیزه را بهش ما عزیزان معرفی خواهیم کرد.
  1. مخازن گالوانیزه استوانه افقی : این مخازن بصورت خوابیده هستند . بیشتر در مصارف ساختمانی ، محیط های صنعتی ، گلخانه ها ، دامداری ها و … استفاده میشوند.مخازن گالوانیزه استوانه ای ئر ظرفیت های متنوع قابل تولید میباشد از هزار لیتر تا یک میلیون لیتر ،حمل و جابجایی این مخازن در ظرفیت های کوچک بسیار آسان میباشد و در ظرفیت بزرگ و حجیم نیاز به جرثقبل میباشد.ساخت این مخازن با فضای تقریبا بیشتری نسبت به سایر مخازن احتیاج دارد.و در محیط های باز ساخته میشوند.
  2. مخازن گالوانیزه استوانه عمودی : به این دسته از تانکرها مخازن ایستاده نیز گفته میشود.این مخازن نسبت به مخازن گالوانیزه افقی ارتفاع بیشتری دارند و از نظز طول و عرض کمتر میباشند.مخازن ایستاده گالوانیزه برای استفاده در فضاهایی که از لحظ عرض و طول محدودیت دارند و در عوض از لحاظ ارتفاع محدودیت کمتری دارند بسیار مناسب میباشد.از این مخازن بیشتر در مصارف کشاورزی ، صنعتی و ساختمانی استفاده میشود.در این مخازن میتوان با استفاده از پایه های فلزی ارتفاع مخزن را بالا برد و در نتیجه فشار خروجی آب را با افزایش ارتفاع بیشتر کرد.تفاوت این مخازن با مخازن هوایی در ارتفاع پایه ها میباشد.
  3. مخازن مکعبی یا چهارگوش گالوانیزه :نام دیگر این مخازن تانکر های کتابی نیز میباشد.بیشتر در فضاهای ساختمانی کاربرد دارد.این مخازن قابلیت ساخت در جا را دارند.نیاز به تجهیزات سنگین برای ساخت این مخازن نمیباشد اما در ساخت آنها حتما باید از جوشکاران حرفه ای استفاده کرد.بالعکس مخازن استوانه ای این مخازن حتما میبایستی در داخل آنها مهار کشی انجام شود تا از شکم دادن مخزن جلوگیری شود.مزیت مخازن مکعبی این میباشد که نسبت به مخازن دیگر فضای کمتری را اشغال میکند.امکان ساخت در محل های کوچک مثل پارکینگ ها ، زیر پله ها ، اتاق های کوچک را برای سازنده و مصرف کننده فراهم میکند.
  4. مخازن گالوانیزه بیضی :از این مخازن اغلب برای ماشین های حمل آب و مخازن چرخدار حمل آب آستفاده میشود.ساخت این مخازن مقداری پیچیده تر میباشد.اغلب در صنایع کشاورزی ، حمل و نقل و محیط های صنعتی و دامپروری استفاده میشوند.این مخازن نسبت به مخازن استوانه ای ارتفاع کمتری دارندو طول بیشتر نسبت به مخازن استوانه ای گرد دارند.
  5. مخازن گالوانیزه مخروطی : این مخازن بسیار شبیه به مخازن ایستاده یا عمودی گالوانیزه هستند با این تفاوت که در پایین این مخازن بجای عدسی از یک مخروط استفاده شده است.بدین منظور به آنها مخازن مخروطی گفته میشود.

ساخت مخزن آب گالوانیزه

حالا نوبت به آشنایی با نحوه ساخت و مراحل تولید یک مخزن آب گالوانیزه میشود.در این قسمت شما را با مراحل ساخت یک مخزن بصورت مختصر آشنا میکنیم تا از مراحل ساخت مخزن مورد نیاز خود اطلاعات لازم را داشته باشید.

  1. در مرحله اول از ساخت یک مخزن گالوانیزه میبایستی سازنده اطلاعات لازم برای ساخت مخزن را از مصرف کننده بر اساس نیاز مصرف کننده دریافت نماید.این اطلاعات شامل ظرفیت مخزن گالوانیزه، اندازه های محل قرار گیری مخزن ، نوع مخزن گالوانیزه ، کاربری مخزن و غیره میباشد.که سازنده بر اساس آنها مخزن را طراحی و تولید میکند.
  2. در مرحله دوم سازنده با توجه به اطلاعات دریافتی از مصرف کننده اقدام به تهیه متریال مورد نیاز مینماید.متریال مورد نیاز برای ساخت یک مخزن آب ورق های گالوانیزه ، لوله های گالوانیزه در صورت نیاز ، بوشن های لازم ، رنگ و … میباشد.
  3. در مرحله بعد که مرحله سوم میباشد سازنده بر اساس اندازه های تعیین شده و ظرفیت مخزن شروع به انجام کونیک کاری ، برشکاری و نوردکاری ورق های مخزن نموده و شیت های ورق را بر اساس اندازه ها طراحی میکند.
  4. در مرحله بعد قسمت های مختبلف ورق ها که آماده برای ساخت مخازن شده اند در کنار همدیگر قرار میگیرند تا شکل اولیه مخزن کامل گردد
  5. در مرحله بعد قسمت های که ورق ها به همدیگر متصل شده اند توسط جوشکارهای ماهر جوش داده میشوند .
  6. در این مرحله از مخزن تست هیدرواستاتیک گرفته میشود تا از لحاظ نشتی و سوراخ بودن مخزن اطمینان حاصل شود.
  7. در مرحله بعد متعلقات مورد نیاز بر روی مخزن نصب میشود مانند : بوشن های ورودی ، خروجی و تخلیه ،درب مخزن ، قلاب های بارگیری ،پایه ها و ….

تمامی مراحل بالا بصورت خلاصه گفته شده است و هر مرحله دارای مراحل متفاوت دیگری میباشد و برای ساخت هر نوع مخزن میتواند این مراحل متفاوت باشد