تانکر پمپ بنزین

مخزن پمپ بنزین

در این قسمت میخواهیم در رابطه با انواع مخزن پمپ بنزین و نحوه ساخت و تولید آنها صحبت کنیم.پس اگر شما بدنبال ساخت یک چایگاه عرضه سوخت میباشید این مطلب را تا انتها دنبال نمایید تا بتوانید با راهنمایی های ما یک مخزن مناسب برای خود تهیه نمایید.

نخست باید بدانیم که جنس یک مخزن که برای نگهداری سوخت استفاده میشود باید از چه نوعی باشد.جنس این مخازن از ورق های فولادی میباشد.زیرا ورق های فولادی از استقامت لازم برای نگهداری مواد نقتی و سوختی برخوردار میباشد به همین دلیل بهترین گزینه ورق های فولادی میباشد.

نکته دیگر که باید درباره آن بدانیم ضخامت این مخازن میباشد که بر حسب ظرفیت آن تعیین میگردد و غالبا ضخامت این مخازن از ورق های فولادی 6میل  ، 8 میل به بالا میباشد.

نکات زیادی در ساخت این مخازن باید در نظر گرفته شود.که سازنده موظف به انجام آنها بر اساس استاندارد ها و دستورالعمل شرکت نفت میباشد.

شما عزیزان و سروران گرامی میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر جهت خرید ، مشاوره و استعلام قیمت با ما در تماس باشید.( در ساعات کاری )

02133856545 دفتر فروش          09124251334 فراهانی

انواع مخزن پمپ بنزین

مخازن پمپ بنزین به دو شکل میباشند اولی مخازن روباز هستند و دومی مخازن و دومی مخازن رو بسته میباشد یا همان مخازن دفنی که هر کدام یک سری مزایای و معایب خاص خود را دارند و بر اساس موقعیت جایگاه سوخت و عوامل خارجی نوع آن را تعیین میکنند.البته باید گفت از مخازن روباز در در ایران برای جایگاه های سوخت کمتر استفاده میشود به دلیل قرار گرفتن مخزن در مقابل عوامل خارجی دیگر، زیرا مخازن دارای مواد اشتعالزا و خطرناکی میباشد به همین دلیل بیشتر از مخازن دفنی یا بسته استفاده میشود.

 

استانداردهای مخازن پمپ بنزین

استانداردهای زیادی برای ساخت مخازن پمپ بنزین و جایگاه های عرضه سوخت وجود دارد که هر کشوری بنا به محیط و جو اون کشور استانداردهای خاص خود را طراحی نموده است در این بخش به معرفی چند نوع از آنها خواهیم پرداخت.

اولین استاندارد و معروفترین آنها استاندارد آمریکا یا همان ASME میباشد.که در آن تمام مراحل ساخت و جنس مخازن در نظر گرفته شده است.

دومین استاندارد برای کشور انگلستان و با نام BS5500 شناخته میشود و برای طراحی مخازن جایگاه های سوخت میباشد.

استاندار کشور آلمان برای طراحی مخازن سوخت جایگاه ها نیز AD_MARK BLATT (DIN) میباشد.

همچنین برای ساخت مخازن سوخت با فشار کمتر از 2.5 Psi از استاندارد های API650 ,API620 استفاده میشود.

اما استاندارد هایی که در ایران برای ساخت مخازن استفاده میشود و مورد تایید وزارت شرکت نفت میباشد براساس استاندارد BS EN 12285-1برای مخازن فولادی دفنی یا همان زیر زمینی میباشد.و همچنین جوشکاری و اتصالات مربوط به بدنه مخزن باید طبق استاندارد EN 288-1 باشد.

نحوه ساخت مخزن پمپ بنزین

مخازن جایگاه های سوخت بصورت استوانه افقی ساخته و تولید میشوند این مخازن شامل عدسی های پرس و لبه خورده بعلاوه بدنه میباشند همچنین با توجه به طول مخزن تعدادی رینگ برای استحکام بیشتر مخزن بر روی مخزن تعبیه میگردد.در ساخت مخازن پمپ بنزین و جایگاه سوخت حتما باید از جوش های مناسب با مخزن و استاندارد جوش این مخازن استفاده شود و بعداز فرایند جوشکاری مخازن حتما تست پنوماتیک جهت بررسی جوش های مخزن انجام شود همچنین برای اطمینان از نشتی مخازن تست هیدرواستاتیک نیز از مخازن گرفته شود.

تجهیزات مخازن پمپ بنزین

در ساخت این مخازن باید یکسری تجهیزات نیز بر روی مخازن نصب و تعبیه گردد که عبارتند از : درب منهول فلنچی سایز 24 اینچ یا بزرگتر از آن ، تجهیزات کنترلی نظیر سطح سنج  (Level Gage)  ، دما سنج (Temperature Gage) و فشار سنج  (Pressure Gage) باید بر روی مخازن تعبیه گردد.

علاوه بر اینها سطح رویی مخزن باید توسط پوشش های پلی اورتان و اپوکسی پوشش داده شود تا در برابر خوردگی و پوسیدگی عوامل بیرونی محافظت شود.

کابل اتصال به زمین و لوله ونت با ارتفاع حداقل 350 از سطح زمین نیز باید بر روی مخازن تعبیه گردند.

ظرفیت مخزن پمپ بنزین

مخازن پمپ بنزین دارای ظرفیت های متفاوت و متنوعی میباشد و امکان ساخت آنها در ظرفیت 200 هزار لیتر نیز امکانپذیر میباشد اما طبق دستورالعمل شرکت نفت مخازن پمپ بنزین در ایران باید دارای حداکثر ظرفیت 45 هزار لیتری باشند که تعداد این مخازن بر اساس تعداد دیسپنسرهای جایگاه سوخت و فروش جایگاه توسط ناظران شرکت نفت تعیین میگردد.